*/

28.9.08

Nová kola, nová místa

Zbyňkovo noční focení, když jeli s klukama po pár pivech surfovat na Mt Eden...

"Aucklad je postaven na více než 50 vyhaslých sopkách a mnoho kuželů, kterými je město poseto, dnes slouží jako pěkné parky s přírodními vyhlídkami. Mezi nejzajímavější patří právě Mt Eden a One Tree Hill. Nejkrásnější výhled na Auckland poskytuje právě Mt Eden, který je zároveň nejvyšším (196 metrů) a kromě pohledu na celé město, přístav a moře se turistům nabízí i pohled do kráteru. One Tree Hill (183 metrů) je holým kopcem, na jehož vrcholu ční opuštěná borovice a ohromný obelisk na poctu Maorů a Johna Campbella." (převzato z webu Hedvábná stezka.cz)

Chození je prima, ale když nám to z domku trvá 30 min do centra a zpátky taky, je to únavné. Zvláště, když se rozhodnete jít zpátky jinudy a zabloudíte a zajdete si. Dokonce i když jsem jela busem a nevěděla jsem, kudy přesně jede, najednou bus odbočil z trasy, kterou jsem předpokládala, zpanikařila jsem a raději vystoupila... a stejně jsem pak šla tu samou tras pěšky. :-) I rozhodli jsme se koupit kola. Vdomkubydlící Vašek nás autem hodil do vzdálenějšího obchodu specializovaného na kola, výběr byl široký, avšak pro nás se rozsah zúžil na cenovou kategorii do $600, což znamenalo v jedné velikosti 2 kola: mountain bike neboli horák nebo on-road bike neboli trek. Zbyněk si vybral jednoznačně horáka, protože má doma treka, sleva byla až o polovinu a celkově komponenty i kostra kola byla lepší. Cena před slevou cca $1000, po slevě $549. Můj výběr byl těžší, seděl mi trek i horák, nakonec jsem dala na levnější cenu a to, že si Zbyněk vybral horáka. Z toho důvodu, abychom nemuseli upravovat výlety podle toho, co kolo zvládne nebo ne. Horák zvládne jakýkoli terén - jízdu v písku i mezi kořeny. Ovšem ve městě na asfaltkách se budu trochu trápit, dneska mi výšlap na One Tree Hill dal trochu zabrat. Ale které kolo jede samo do kopce? Cena kola před slevou $700, po slevě $449. Ještě jsme vrazili pár stovek do osvětlení a helem, helma je na NZ povinná. A časem se určitě budou hodit cyklistické kalhoty, nemáme odpružení sedlovky, a rukavice, vzorek z řídítek mám otlačené "ještě teď".

Já s novým kolem v Cornwell parku

K návštěvě fakulty. Úplně poprvé jsem šla "jen na čumendu", oficiálně se ohlásit pouze u sekretářky ústavu, protože vedoucí prof. John Butcher (75 let) byl v Evropě na konferenci. Hned u výtahu mě ale odchytil šéf ústavu, a když jsem tedy prozradila, co chci, odvětil, že sekretářka tady není, ale že mě vítá a zve mě na kafe a sušenky na meeting s ostatními učiteli. A tak jsem hodinku seděla v zasedačce, seznamovala se s profesory, povídala o cestě, o plánu a poslouchala. Naštěstí, když mluvili na mně, snažili se mluvit pomalu a tak jsem většině rozumněla. Ve čtvrtek už jsem měla naplánováno sezení i s budoucími spolupracovníky, pan profesor (dále jen John) mě přivítal vřele, dárek (kniha v angličtině o ČR) se mu moc líbila. První workshop povídal o návštěvě Řecka, kde měl přednášky, podepisování své knihy o ODE (obyčejných diferenciálních rovnicích) a pak jsme šli společně i s jeho kolegy (učitelé, studenti-doktorandi) na oběd do čínské restaurace poblíž fakulty. Hned mi přidělili kancelář, rezervovali PC, připojili mě k internetu. Pak jsem ještě šla na přednášku (pro 5 studentů) volitelného předmětu, který John učí. Společně jsme si pointegrovali a já se dostávám do jeho pojmů a používaných metodách.
Universita of Auckland je v centru, kousek je i Zbyňkova univerzita (AUT - Auckland University of Technology), se skládá z několika fakult, nemá klasickou menzu, ale obsahuje bufet a asi 5 stánků-minirestaurací s jídlem pro studenty (japonské sushi, klasický fast-food, cafe, čínské jídlo aj.). Kousek je několik ubytoven, koleje se tomu nedá říkat, protože se sice platí trochu více než u nás, ale student má svůj vlastní pokoj a uklízecí firmu každý týden, internet zdarma aj. Občas si říkám, jestli jsme se Zbyňkem neměli risknout to, že nás dají každého do jiné budovy, než bydlet v tom zabordeleném a studeném domě. Mt Eden je moc prima čtvrť, za rohem máme supermarket non-stop, číňany, saunu a bazének (vstup za $4 na neomezenou dobu) a teď když máme kola , tak jsou kousek i domácí potřeby a stánky s čerstvou zeleninou. Nevýhodou je hodně lidí v domě (cca 23) a ten pořádek se opravdu udržovat nedá. Někteří jsou naprosto ignorantští k nepořádku, který po nich zůstává. Snažím šetřit si nervy, vidím, že i druhému páru Čechů z toho tečou nervy, tak občas uklidíme. Byli jsme se dívat na bydlení poblíž, jsme ale vázáni 3-týdenní výpovědní lhůtou, takže třeba nám v listopadu vyjde něco k přestěhování.

Byli jsme se podívat i na nedělním car marketu, kde se legálně prodávají ojetá auta. Vdomkubydlící Zdeněk dnes koupili autíčko, rok v. 1997, najeto nevím kolik za $1700, což je fajn cena, ale nikdy se neví, kdy se to auto rozpadne, protože tomu tady nikdo tak moc nerozumí. Jen doufám, že se ceny s přicházející sezónou nebudou moc zvyšovat, jak to předpovídají zdejší. Dolar stále kolísá, nakupujeme hlavně, když klesá. :-) My přemýšlíme, jaký typ auta by se nám hodil. Ne moc velký, když jej budeme využívat ke kratším výletům, ale co když se pak na měsíc sbalíme a pojedeme na jižní ostrov? Tenhle "brouk" se nám líbil, r. v. 1995, cena $2500.


PS: A dnes se měnil zimní čas na letní, takže máme plus 11 hodin od ČR...
PS2: Více fotek opět ve fotogalerii...